123

צריכים שירותי רפואה עד הבית?

התקשרו עכשיו 053-281-1828
ראשון ועד חמישי: 08:00 עד 17:00, אין פעילות בימי שישי ושבת

מהו פצע כירורגי?

פצע כירורגי הוא חתך בעור שנעשה לרוב על ידי אזמל במהלך ניתוח, פצע כירורגי יכול להיות גם תוצאה של נקז ששימש במהלך הניתוח, פצעים כירורגיים משתנים מאוד בגודלם, הם בדרך כלל סגורים עם תפרים/סיכות, אך לעיתים הם נותרים פתוחים עד לריפוי.

מהם סוגי הפצעים הניתוחים?

ניתן לסווג פצעים כירורגיים לארבע קטגוריות, קטגוריות אלה תלויות במידת זיהום הפצע, בסיכון לזיהום ובמקום בו הפצע ממוקם בגוף.

דרגה א': אלה נחשבים לפצעים נקיים, הם לא מראים סימני זיהום או דלקת, לעתים קרובות הם באזורים של העין, העור או כלי הדם.

דרגה ב': פצעים אלה נחשבים לנקיים – מזוהמים, אף על פי שהפצע ללא סימני זיהום, הוא נמצא בסיכון מוגבר להזדהם בגלל מיקומו, לדוגמא – פצעים כירורגיים בדרכי העיכול עשויים להיות בסיכון גבוה לזיהום ודלקת.

דרגה ג': פצע כירורגי בו חפץ חיצוני בא במגע עם העור, פצע זה בעל סיכון גבוה לזיהום ונחשב לפצע מזוהם, לדוגמא – פצע ירי עלול לזהם את העור במקום בו מתרחש התיקון הכירורגי.

דרגה ד': סוג זה של פצע נחשב למזוהם – מלוכלך, אלה כוללים פצעים שנחשפו לחומר צואתי.

מה גורם לפצעים כירורגיים?

פצעים כירורגיים נוצרים כאשר כירורג מבצע חתך בעזרת מכשיר כירורגי הנקרא אזמל,

מגוון רחב של נסיבות רפואיות מצריכות ניתוח, גודל הפצע תלוי בסוג ההליך והמיקום בגוף.

מהם גורמי הסיכון לדלקות של פצעים כירורגיים?

כל פרוצדורה כירורגית תיצור פצע כירורגי, הסבירות לזיהום בפצע לאחר הניתוח היא בין 1-3 אחוזים, תלוי כמובן בדרגת הפצע, גורמי סיכון להתפתחות זיהום פצע כירורגי כוללים בעיות רפואיות אחרות, כגון סוכרת או מערכת חיסונית מוחלשת, מעשנים, מבוגרים ואנשים הסובלים מעודף משקל, גם ניתוחי חירום, ניתוחי בטן וניתוחים הנמשכים יותר משעתיים מביאים סיכון גבוה יותר לזיהום.

מהם תסמיני דלקות פצעים כירורגיים?

פצעים כירורגיים נבדקים לעתים קרובות כדי לוודא שהם נרפאים כראוי, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתם, זיהומים עלולים לפגוע בעור, ברקמות שמתחת לעור, או בשתלים.

הסימנים לזיהום בפצע כירורגי כוללים:

  • כאב ואדמומיות מוגברות סביב הפצע
  • עיכוב זמן הריפוי
  • נוכחות מוגלה
  • ריח רע או ניקוז מהפצע

במקרים מסוימים, פצע כירורגי מזוהם יכול להופיע כמיובש או עמוק יותר, חום עשוי להיות גם תסמין שכיח.

כיצד מאבחנים פצעים כירורגיים מזוהמים?

ניתן לאבחן זיהום בפצע כירורגי על ידי בדיקת הפצע, הערכת תסמינים או נטילת תרבית מנוזלים המתנקזים מהפצע.

כיצד מטפלים בפצע כירורגי?

הטיפול בפצע כירורגי תלוי במקום בו הוא ממוקם בגוף, תחבושות כירורגיות מונחות בדרך כלל מעל הפצע וייתכן שיהיה צורך להחליף אותן באופן קבוע, לרוב יהיה צורך לנקות את העור סביב הפצע הניתוחי, לעתים קרובות עם מי מלח וסבון, יתכן שיהיה צורך להרטיב את הפצע במי מלח, הדבר כרוך במילוי מזרק במי מלח וריסוס העור סביב הפצע.

טיפול ביתי

טיפול ביתי בפצע כירורגי דומה להליכים בבית חולים, כולל החלפה וניקוי תחבושות, תרופות נגד כאבים ללא מרשם יכולות להפחית את אי הנוחות והכאבים, לעתים קרובות, חולים משוחררים מבית החולים לפני שהפצע הכירורגי נרפא לחלוטין, חיוני כי המטופלים ימלאו אחר כל הוראות הטיפול בבית, מילוי הוראות נכון יקדם ריפוי ויוריד את הסיכוי לזיהום.

מהם הסיבוכים של פצעים כירורגיים?

פצעים כירורגיים לרוב מזדהמים תוך 30 יום מזמן הניתוח, הזיהומים עלולים להיות אדומים, כואבים, חמים למגע או מפרישים מוגלה, כדי לטפל בזיהומים, הרופא עשוי לרשום אנטיביוטיקה, או במקרים קשים, יהיה צורך לפתוח את הפצע ולבצע הטריה.

מה התחזית לפצעים כירורגיים?

הצפי להחלמה מפצע כירורגי הוא טוב, שטיפת הפצע במים זורמים וסבון מספר פעמים ביום, שמירה על היגיינה וחבישת הפצע בטכניקה אספטית מגבירים את הסיכוי של הפצע להירפא בצורה טובה.

צריכים שירותי רפואה עד הבית?

התקשרו עכשיו 053-281-1828

עוד בנושא

מעקב שגרתי - מדידת סוכר, לחץ דם, חום, סטורציה

הטיפול היומיומי והמעקב הם מרכז העשייה הסיעודית במטופל, ההתערבות הסיעודית מחייבת תיעוד שיאפשר ביצוע מעקב מושכל עבור כל מטופל. רצף פעולות הכולל איסוף נתונים, ביצוע אומדן סיעודי, זיהוי בעיות וצרכים, תכנון ההתערבות, קביעת אמצעים ליישום התערבות סיעודית, ביצועה בפועל, הערכת התהליך והשגת מטרות טיפוליות. ביצוע מעקב שגרתי שומר על הרצף הטיפולי השוטף תוך התייחסות מתמשכת לבעיות פעילות קיימות ו/או חדשות ו/או דחופות. הקפדה על...
קרא עוד

מניעת פצעי לחץ

פצעי לחץ יכולים להיווצר כאשר העור והרקמה הרכה לחוצים כנגד משטח קשה, כגון כיסא או מיטה, לזמן ממושך. הלחץ מפחית את אספקת הדם לאזור הרגיש, חוסר אספקת הדם יכולה לגרום לרקמת העור באזור זה להיפגע או אף למות, כאשר זה קורה, עשוי להיווצר פצע לחץ. יש לך סיכון לפתח פצעי בלחץ במקרים הבאים: ישיבה או שכיבה רוב היום במיטה או בכיסא עם...
קרא עוד

16 טיפים לאורח חיים בריא

קחו אתכם תמיד בקבוק מים והשתדלו לשתות 2-1.5 ליטר ביום. אל תקומו מהמיטה ישירות לעמידה, קודם עברו לתנוחת ישיבה, שתו כוס מים ורק אז עברו לעמידה, בכך תמנעו ירידת לחץ דם פתאומית החלה במעבר מהיר משכיבה לעמידה. השתדלו לעשות פעילות גופנית הכוללת הליכה 3 פעמים בשבוע למשך 20 עד 30 דקות. אל תתקלחו במים חמים מידי, הדבר גורם להרחבת...
קרא עוד
חברה לשיווק דיגיטלי חברה לשיווק דיגיטלי
זימון אח/ות עד הבית